Hledaný výraz musí mít více jak 2 znaky.
Rekonstrukce ojedinělé stavby uprostřed Prahy z let 1845–1849
Materiál: červené klinker cihly ve formátu 290x140x65 mm
Realizace: 2017–2021
Ocenění: Hlavní cena Inženýrské komory (ČKAIT) 2022
Negrelliho viadukt vznikl v letech 1845-1849 jako součást železničního propojení Olomouc-Praha-Drážďany. Se svými 1 110 metry délky neměl v Evropě přes půl století konkurenci a doposud je nejdelším železničním mostem u nás. Na stavbě se tehdy podílelo až 3 000 českých, německých i italských dělníků pod vedením inženýra Aloise Negrelliho, který měl celou stavbu na starost. Ve světovém měřítku šlo o ojedinělou stavbu, ale i dnes viadukt zůstává impozantní stavbou, proto i jeho rekonstrukce přitahovala zaslouženou pozornost.
Původně most sestával z 87 oblouků, z nichž osm stálo přímo ve Vltavě. V roce 1871 byl most rozšířen o karlínský spojovací viadukt o délce 351 metrů. Během současné rekonstrukce bylo opraveno 100 oblouků, z nichž 45 získá nové využití nekomerčních a komerčních prostor pro oživení města. Část oblouků je kamenná a část z cihel. Právě na opravy cihlových oblouků naše společnost Klinker Centrum dodala více než 300 000 ks červených klinker cihel ve formátu 290x140x65 mm. Pod dohledem památkářů byla část cihlového zdiva obnovena a část nahrazena klinker cihlami od nás.
Rekonstrukci provedly společnosti HOCHTIEF CZ a. s., STRABAG Rail a.s. a AVERS, spol. s r.o.. Z plánovaných dvou let oprav se nakonec díky horšímu stavu některých oblouků protáhla rekonstrukce na téměř 4 roky. Práce zahrnovaly kompletní výměnu železničního svršku včetně technologických částí, výměnu 3,3 km kolejnic a zastaralého zabezpečovacího zařízení. Také náklady se vyšplhaly z původních 1,4 mld. na 1,9 mld. Kč.
Negrelliho viadukt je bezesporu unikátní stavbou v centru Prahy - na jedné straně kulturní památka, na druhé straně železniční tepna. Do budoucna má být také každodenním centrem pro setkávání obyvatel a návštěvníků Prahy. V několika opravených obloucích by měl vzniknout prostor, kde najdeme kavárny, obchůdky a nové klidové plochy se zelení a stromy.
My v Klinker Centru jsme rádi, že na tento projekt byly pro technické a vzhledové vlastnosti vybrány právě klinker cihly z naší nabídky a že se díky kooperaci s firmou Avers podařilo krásné dílo. Vedle stavby Tunelu Blanku a rekonstrukcí pražských kanalizací byl tak pro nás Negrelliho viadukt dalším velkým projektem v Praze, na který jsme opravdu hrdí. Děkujeme všem, kteří se na rekonstrukci podíleli a věříme, že most bude po této zásadní rekonstrukci sloužit minimálně dalších 170 let.